Si Capik

30 August 2012

Assalamualaikum


Firstly, ini bukan drama bersiri Tibi 3 tu ya.. Harap maklum..

Well, it was a typical day, checking my facebook acount, stalking blogs and other stuffs on the internet.. Allahuakbar Allahuakbar.. Yeah it was the prayer time.. Oh well, masjid dekat ja.. Continued  stalking-stalking.. bop bop.. kentut sekejap.. Jap lagi nak ambik wudhuk dah..

Allahuakbar Allahuakbar, Lailahailallah.......

No it's not the story that me with internet bla bla bla sampai lupa seruan Illahi.. No! I still went to the masjid you know.. Sampai kat masjid tu, masa nak naik tangga kat depan saya ada la seorang pemuda ni.. Beserban, berjubah kemas ja.. But.....

He walk with a tongkat..

Yeah, he walked with his tongkat, slowly but tried to be as fast as he could.. I pun follow belakang dia.. I'm not complaining that he was so slow.. Tapi dia buat saya terfikir..

Kalau dia yang jalan bertongkat boleh sampai lebih awal daripada aku, apatah lagi kalau dia mempunyai kesihatan seperti aku.. Mesti lebih awal dia akan sampai di masjid.. Mesti lebih lama dia akan beriktikaf.. Mesti lebih banyak ibadat yang dia akan buat..

I cried on my du'a.. Bukanla teriak guling-guling macam budak tak dapat lolipop tu.. Just tersentuh sekejap.. Mohon keampunan daripada Allah.. DIA dah berikan yang terbaik untuk diriku.. Boleh berjalan, melihat, mendengar dan pelbagai lagi nikmat yang tak terkira banyaknya.. Persoalannya, sejauh mana telah dimanfaatkan untuk jalan Allah?


Maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan
Surah Al-Rahman,  Membuktikan sifat Maha Pemurah Allah..Cuba baca dan hayati.. Betapa besarnya nikmat yang telah Allah berikan kepada kita.. Wallahu'alam..

15 comments:

  1. muhasabah diri dan berfikir sejenak

    ReplyDelete
  2. kita patut bersyukur kerana kita sempurna... ^_^ cute ar doodle tu.

    ReplyDelete
  3. gunakanlah nikmat yang Allah beri sebaiknya... onie respek orang yang bertongkat tu...

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah....sekurang2nya Dr. mengingati Allah dgn setiap petunjuk yg diberikan.

    Kadangkala CiM pown sama, sebok mengejar dunia, sampai terlepas waktu solat. Lagi teruk....apa nak jadilahhhhhhhh :(

    ReplyDelete
  5. terima kasih juga atas perkongsian dan ingatan..

    ReplyDelete
  6. renung-renungkan dan selamat bermuhasabah =)

    ReplyDelete
  7. salam,

    tulah, bila kita hidup senang n mudah kita selalu terlupa dgn nikmat kurniaan allah... huhuhu...

    ReplyDelete
  8. salam ziarah.. ^_^. anda boleh buat tempahan MyQalam Quran Read Pen berkualiti tinggi dan banyak lagi barangan muslim di Muslim Bazaar.

    http://muslimbazaar.mnmall.me/

    ReplyDelete
  9. wow nicee..peringatan yg baik.cendol selalu malas2 bile mak ajak ke masjid.hehehehe

    ReplyDelete
  10. yeap :) some people complaining about not having this and that when they actually have more than someone else. =)

    ReplyDelete
  11. nikmat akan lebih dihargai saat ia hilang.

    ReplyDelete
  12. Doc. reading this entry, make me respect those youngsters like all of you. Keep it up

    ReplyDelete
  13. i'm touched!
    Kita yang sempurna jika dibandingkan dari dia...

    ReplyDelete