Hukum Menyambut Hari Ibu

11 May 2011

Assalamualaikum

Fesbuk says... Hari ibu itu haram... ok2... msti ramai yg udah tau pasal ni kan... well.. if u dont know... teropong kat sini... wokeh dah baca??? uiks.. blog ni ada pembaca ka... ah.. x kira... nak prasan gak.. huhu... banyak 'ancient lagend' dikaitkan ngan hari ibu ni... From Rhea (Ibu Tuhan Greece) to Mary or Maryam dikaitkan dengan mommy's day ni... so... ayuh usha whats ulama's say about this..


Some ulama' s say that sambut hari ibu ni HARAM while other said it is HARUS...


HARAM


Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin cakap haram... he said that Islam's celebration are only Eidul Fitri and Eidul Adha and also our precious day, Jumaat. Other than these... it's bid'ah base on hadis:


“Barangsiapa mengada-adakan perkara baru dalam urusan (agama) kami ini yang bukan (bagian) darinya maka hal itu tertolak.” (HR. Bukhari Muslim)

Dan

“Barangsiapa melakukan suatu amalan yang tidak kami perintahkan, maka hal itu tertolak.” (HR. Muslim)

dan kata beliau lagi... ibu lebih berhak dimuliakan sepanjang masa daripada hanya ada exact time dalam setahun...

HARUS

base on hadis

“Sesungguhnya setiap perbuatan itu disertakan dengan niat dan sesungguhnya setiap orang itu apa yang diniatkan. Barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasulnya, maka hijrahnya kerana Allah dan Rasulnya dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia atau kerana perempuan yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya kepada apa yang dihajatkannya”. (Muttafaqun Alaih)

It says that amalan yang x berdasarkan semata-mata kerana Allah x kan dapat ganjaran pahala... hasil yang akan diperolehinya hanyalah berdasarkan niatnya... sama gak la ngan Hari Ibu.... if niat untuk puja selain Allah... komfemlah ianya satu kekufuran yang nyata.. kat Malaysia, ianya diambut tepat dengan hadis rasulullah :

Telah bersabda Rasulullah kepada seorang lelaki ketika ditanyakan kepada baginda : “Siapakah manusia yang paling layak aku berbuat kebaikan padanya? Rasulullah bekata : ibu kamu, kemudian  siapa? Berkata Rasululah : ibu kamu, kemudian siapa? Berkata Rasulullah : ibu kamu, kemudian siapa? Ayah kamu” (Muttafaqun Alaih)

Dan firman Allah:

“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)”. [ Al-Isra’: 23]

Daripada hadis and firman allah tu... maka sambut hari ibu secara x lgsung dapat mengingatkan keperitan yang ibu tempuhi dalam membentuk anak mengikut ajaran yang benar... dengan sambut hari ibu, we could make semua wanita yang bergelar ibu kat dunia ni happy and berbuat baik kepada manusia sangat dianjurkan agama seperti yang Syeikh Siddiq Al-Minsyawi cakap dalam kitabnya iaitu Syarhu Al-Arbain An-Nawawiyah...

Kesimpulannya... menggembirakan inu dengan cara meraikan Hari Ibu adalah sesuatu yang dituntut dalam islam, manakala menyambut Hari Ibu untuk memuja selain Allah adalah kekufuran yang nyata... So x salahla bagi kita untuk menggembirakan ibu kita and we should always appreciate them...

Anyway... I called my mother last Mother's Day...

Me : Happy Mother's Day!!!
Mom : Thank you...
Me : Mak happy tak adik wish kat mak??
Mom : Hmmm.... 

See??? my mom was happy... oh look!!! there she is...


No comments:

Post a Comment